Blog

Lymfatický systém a zdraví střev

March 7, 2019

Sdílím další z článků napsaných pro časopis Meduňka (9/2018):

 

Lymfatický systém, nazývaný také odpadní filtrační orgán těla, není jen sítí lymfatických uzlin a cév, ale také některých orgánů, jako jsou brzlík, slezina, slepé střevo a mandle. Jako zásadní součást imunitního systému má za úkol odplavovat odpadní látky metabolismu, odumřelé buňky, inaktivované patogeny a jiné toxiny z těla ven skrz krevní oběh. Podílí se také na vstřebávání a rozvodu některých živin ze střeva do tkání. Jedná se zejména o tuky a v tuku rozpustné vitamíny a fytolátky. Jak je známo, ve střevě je usídleno cca 80% celé naší imunity, což je dáno obrovskou plochou tenkého střeva, velkou asi jako tenisový kurt, a množstvím specializované lymfatické tkáně v něm, nazývané Peyerovy pláty a lymfatických uzlin v blízkém okolí střevních kliček.

 

 

Lymfatické tkáně v trávicím traktu mají nejvyšší koncentraci lymfy v těle a její drobné vlásečnice se nachází hned za střevní sliznicí. Lymfatická tkáň střeva tedy slouží jako první nárazník naší imunity proti patogenům a toxinům z trávicího traktu, kde v reakci na ně aktivuje bílé krvinky lymfocyty a vytváří specifické slizniční protilátky, pokud je třeba. Čím zdravější budete mít střeva, tím lépe bude fungovat lymfatický systém a rychleji bude reagovat vaše imunita v případě ohrožení infekcí. Jelikož lymfatický systém nemá svou vlastní pumpu jako krevní oběh, je nutné ho neustále podporovat v jeho cirkulaci a detoxifikaci odpadních látek. Pokud už je lymfatický systém přetížený a toxiny se hromadí v těle rychleji, než jsou detoxikační orgány schopny je eliminovat, tělo je ukládá do tukové tkáně a mezibuněčné tekutiny ve snaze ochránit orgány. To může vyústit v zánět pojivové tkáně a zadržování tekutin se všemi důsledky. Pokud už trpíte některými příznaky jeho oslabení, pravidelný pohyb, hluboké dýchání a lymfatické masáže mohou být velmi prospěšné, dlouhodobě vás ale potíží zbavit nemusí. Mezi takové projevy se mohou řadit únava nohou, později celková únava, otoky kotníků či očních víček, celulitida a neschopnost zhubnout, zduřené nebo bolestivé lymfatické uzliny, kožní potíže, často se opakující infekční nemoci (angína, chronické rýmy), oslabení imunity, alergie až autoimunitní a nádorová onemocnění. Z výčtu je patrné, jak je správná podpora lymfatického systému důležitá. Pokud už některými příznaky trpíte, nezoufejte, naše tělo a speciálně střevo má obrovskou schopnost regenerace, tudíž při zacílené podpoře na sebe zlepšení nenechá dlouho čekat.

 

Jak tedy na to?

 

Jelikož jsme každý individuální, 100% univerzální doporučení, která podpoří váš lymfatický systém neexistují. Do jisté míry záleží, v jakém stavu jsou vaše střeva a zda už trpíte nějakými příznaky jeho oslabení, či máte nějaké chronické zdravotní potíže. Jsou zde ale určitá vodítka a zásady, kterými se můžete při individualizaci své stravy řídit:

 

1. Jezte protizánětlivě. V první řadě je nutné vyloučit veškeré potraviny, na které by vaše střevo mohlo reagovat tvorbou protilátek a zánětlivých cytokinů, ať už se jedná klasické potravinové alergie, nebo imunitně zprostředkované přecitlivělosti na potraviny. Pokud máte podezření na reakci na nějakou potravinu, je to indikací pro jejímu alespoň přechodnému vynechání z jídelníčku. V ideálním případě se nechte otestovat. Alergenům je třeba se striktně vyhýbat, většina potravinových intolerancí je řešitelný problém a po zaléčení střevní sliznice a odstranění střevní propustnosti je lze opětovně do jídelníčku vrátit. Omezte maximum přídatných látek a konzervantů v potravinách. Vše, co vaše tělo potřebuje detoxikovat a odbourat, bude zatěžovat také vaše střevo a potažmo i lymfatický systém. Pokud vám některé ingredience na etiketách nic neříkají, raději se jim úplně vyhněte. Pravděpodobně se bude jednat o poslední výdobytek potravinářského průmyslu, na který vaše střeva nejsou z vývojového hlediska nijak adaptovaná. Jezte opravdové, původní a ideálně lokální potraviny, nikoli potraviny s dlouhou dobou trvanlivosti. Mezi nevhodné lze zařadit MSG (monoglutamát sodný), rafinovaný cukr, GF sirup (glukózo-fruktózový sirup), fruktózový sirup, přidané škroby v potravinách, uzeniny, umělá sladidla (sacharin, cyklamáty, aspartam apod.), karagenany a jim podobné ingredience. Chcete-li si dát opravdový lymfatický detox, vynechte i kávu a alkoholické nápoje. Pokud je pro vás takové opatření dlouhodobě nepředstavitelné, udělejte si alespoň občas krátkodobý detox, i malé krůčky se počítají a vaše střevo vám za ně znatelně poděkuje.

 

2. Vaše tělo potřebuje dostatečnou hydrataci pro udržení správného toku lymfy. Nedostatečný pitný režim může zapříčinit blokování toxinů a solí ve tkáních s důsledky ve formě únavy, otoků a zhoršení imunity i celkového metabolismu všech živin. V závislosti na pohybové aktivitě pijte zhruba 30-35 ml tekutin na kilogram vaší aktivní váhy. Pro ještě výraznější efekt můžete pít po ránu sklenici odstáté, lépe filtrované vody s citronovou šťávou. Během dne si dejte zelený nápoj s převahou tmavé listové zeleniny, například ve formě freshe nebo  smoothie. Každá zelenina je obecně velmi vhodná, jelikož obsahuje minerální látky zásadité povahy, jako jsou draslík a hořčík. Ty obecně podpoří eliminaci škodlivin a zadržených tekutin z těla a naopak zlepší hydrataci buněk. Pokud máte chuť, dejte si pravidelně jako funkční potravinu vývar z kvalitních, ideálně bio kostí. Nejen, že skvěle hydratuje, ale díky množství obsažených mikroživin pomůže obnově těsných spojení mezi střevními buňkami a celkové regeneraci střev. Jezte ryby a na omega-3 mastné kyseliny bohatá semínka (např. chia, lněné, konopné) a za studena lisované oleje z nich. Pomohou vám otočit zánětlivou nerovnováhu ve váš prospěch.

 

3. Čím více na živiny bohatých a antioxidačních látek bude vaše strava obsahovat, tím lépe bude váš lymfatický systém pracovat. Nejvíce detoxikační a alkalizační účinek mají nyní sezónní tmavá listová zelenina a čerstvé zelené bylinky a natě díky obsaženému barvivu chlorofylu, bobulové ovoce doplňuje červený pigment antokyanin se silným antioxidačním a anti-aging účinkem na cévy. Brukvovitá zelenina má zase vysoký obsah síry, která podporuje regeneraci a detoxikaci jater. Výsledkem bude nakopnutí metabolismu, zlepšení stavu pleti a příval energie!

 

4. Jezte dostatek přírodně fermentovaných potravin a potravin obsahujících probiotika a fermentovatelnou vlákninu ve formě zeleniny a ovoce. Oboje podporuje přerůstání zdravé střevní mikroflóry, upravuje případnou dysbiózu (bakteriální nerovnováhu v trávicím traktu) a vyživuje střevní výstelku adekvátní výživou, tzv. mastnými kyselinami s krátkým řetězcem (SCFA). Tyto kyseliny jsou nezbytnou potravou pro střevní výstelku, udržení její integrity a tím regulaci, které molekuly naše střevo přijme a které se mají vyloučit společně se stolicí z těla ven. Bez těchto „hodných“ bakterií by naše střeva dlouho nepřežila a naše imunita velmi rychle zkolabovala. Pokud už nějaká nerovnováha ve střevě existuje, lze ji i prostřednictvím přírodních látek úspěšně regulovat, ať už tzv. „naslepo“ či dle citlivosti případných patogenů na tyto látky díky specifickým funkčním testům.

 

5. Optimalizuje své zažívání. Trpíte-li kyselým refluxem, nadýmáním, špatně trávíte některé potraviny a je vám po některých jídlech těžko, některá část vašeho zažívacího traktu zřejmě netvoří dostatečné množství trávicích enzymů a šťáv, jídlo není optimálně štěpeno a vaše střeva jsou nadměrně zatěžována. Asi nedůležitějším, byť dost opomíjeným opatřením, je dostatečné žvýkání, vnímání jídla „všemi smysly“ a dostatečný klid na jídlo jako takové. Pokud Vám tato opatření výrazněji nepomohou, mohou pomoci trávicí enzymy, či byliny, které budou specificky stimulovat samotnou produkci trávicích šťáv. Velmi vhodné jsou hořčiny a obecně hořké a kyselé potraviny před jídlem. Vyzkoušet můžete i citronovou šťávu nebo jablečný ocet.

 

6. Žijte v souladu s nastavením svých vnitřních orgánových hodin. I střeva potřebují odpočinek a regeneraci. Většina opravných a regeneračních pochodů, včetně regenerace střev, se odehrává v noci, když spíme. Nejezte proto 2-3 hodiny před plánovaným ulehnutím do postele. Snažte se dodržovat pravidelný rytmus svých denních činností, na něž jsou vaše vnitřní hodiny a hormonální pochody nastavené. Vaše tělo má rádo pravidelnost. Dle chronobiologie je vhodné se vyhnout alespoň v brzkých ranních a ve večerních hodinách (mezi 17. – 19. hodinou) všem pochutinám, které škodí ledvinám – kávě, alkoholu a všem přeslazeným a přesoleným jídlům, včetně uzenin a sýrů. Dostatečně spěte! Potřeba spánku je individuální, ale většina lidí potřebuje alespoň 7-8 hodin spánku denně, přičemž ta nedůležitější doba spánku je ta před půlnocí. Uléhejte v době, když se venku setmí, první jídlo si dopřejte, až se o něj vaše tělo přihlásí. U někoho to bude v 8h ráno, u někoho v poledne. Odpusťte si ovšem pití ranní kávy na lačný žaludek. Z hlediska ročního období je na podporu lymfatického systému nejvhodnější právě letní období, od poloviny července do zhruba poloviny září.

I lymfatické byliny mohou být velkou podporou. Skvěle fungují například svízel, medvědice, truskavec, jehlice, měsíček či echinacea. Na jaře a v létě lze zase zařadit do stravy čerstvé bylinky, jako jsou listy divokých bylin, například pampelišek a kopřiv. I zde ale platí zlaté pravidlo, že měně je někdy více. Při přípravě čajů je důležité pít i dostatek jiných tekutin, aby nedošlo k dehydrataci a byliny užívat krátkodobě a podpůrně. Nezmění-li se strava a celkově životní styl, výraznější efekt určitě nečekejte.

Please reload

Příspěvky

Lymfatický systém a zdraví střev

March 7, 2019

1/10
Please reload

Archív
Please reload

Sledujte mě
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

MGR. EVA PLACÁKOVÁ

Klinika integrativní medicíny

Matoušova 5, Praha 5

nutriční terapeut,

klinický naturopat

+420 776 067 037

info@pecujosebe.cz

© Pečuj o sebe 2016 All rights reserved

 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now