Blog

Fermentovaná zelenina, neboli pickles

October 30, 2018

S příchodem podzimu bychom měli přizpůsobit i náš jídelníček roční době! I malá porce fermentované zeleniny denně vám dá skvělou porci probiotických bakterií, které se postarají o zdravá střeva! A tam je, dle výzkumů, cca 70-80% veškerého imunitního systému! 

 

Fermentace obecně patří k jedné z nejstarších konzervačních metod, při kterých navíc zůstávají zachovány veškeré vitální látky, včetně enzymů a vitamínů. Pokud použijete zelí, nebo jiný typ zeleniny z "brukvovitých", doplníte potřebné sloučeniny síry, které potřebujeme zejména pro správnou jaterní detoxikaci. Z takové fermentované zeleniny vytvoříte tedy naprostou super-potravinu, která zajistí, že žádná chřipka letos nedostane šanci!

 

Fermentovat lze téměř opravdu všechno. Chcete-li trochu obměny, přidat lze například trochu nastrouhaného zázvoru nebo čerstvé kurkumy pro posílení imunity, divoké byliny pro obohacení o minerální látky a detoxikační chlorofyl. Fantazii se meze nekladou a každý zvolí, co má rád...

 


Jak na fermentovanou zeleninu?

 

Na můj základní recept budete potřebovat:

 

malou hlávku zelí - velikost zvolte dle velikosti nádoby, ve které budete fermentovat

2 mrkve 

2 cibule

2 lžičky mořské soli (toto množství je na cca 1 kg hlávku zelí)

mletý kmín - cca stejné množství, jako soli

velkou zavařovací sklenici (2 l) nebo nádobu na kvašení 

 

 

Nakrouháme zvolenou sezónní zeleninu - čím barevnější, tím bude obsahovat více antioxidantů. Cibuli nakrájíme na drobné kostičky.

Vše dáme do velké mísy a důkladně promačkáme rukama, aby zelenina pustila co nejvíce šťávy a následně vše napěchujeme do sklenice nebo nádoby na kvašení.

 

 

 

Pokud je potřeba, dolijte trochou vody, aby byla zelenina mírně ponořená ve vodě.

 

Potom vše přiklopíme a zatížíme shora tak, aby mohly unikat ven bublinky plynu, vznikajícího při mléčné fermentaci, ale nemohl dovnitř vzduch. Pokud nemáte vyloženě nádobu na kvašení, velmi se mi osvědčily skleněné nádoby s víčky, které mají po obvodu silikonovou gumu. Ta po zatížení shora ideálně přilne ke sklenici a zajistí, že se dovnitř vzduch nedostane.

 

Ponecháme cca 3-5 dní při pokojové teplotě fermentovat. Ideální je teplota okolo 20 stupňů. 

 

Potom už jen nebuďte zvědaví a neochutnávejte dřív, abyste celý proces mléčné fermentace nepřerušili! 

 

 

Po této době můžete ochutnat a uložit do lednice. Tam pak taková zelenina vydrží i několik týdnů, respektive dokud ji nesníte. ;-)

Please reload

Příspěvky

Lymfatický systém a zdraví střev

March 7, 2019

1/10
Please reload

Archív
Please reload

Sledujte mě
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

MGR. EVA PLACÁKOVÁ

Klinika integrativní medicíny

Matoušova 5, Praha 5

nutriční terapeut,

klinický naturopat

+420 776 067 037

info@pecujosebe.cz

© Pečuj o sebe 2016 All rights reserved

 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now