Blog

5 tipů na posílení imunity v zimě

December 14, 2016

Také vás trápí v zimních měsících časté nachlazení, rýma, či na vás kolegyně kýchne a vy už víte, že se budete trápit další dny minimálně s virózou? Na své imunitě můžete rozhodně zapracovat tak, aby vás jen tak nějaký bacil neskolil. Jedná se přitom o pár jednoduchých pravidel, jejichž dodržování vám nezabere spoustu času.

 

 

 

 1. Pečujte o svá střeva!

 

Ve střevech žije více mikroorganismů, než má kdokoli z nás buněk ve svém těle. O jejich nezastupitelné důležitosti ve vztahu k imunitě se neustále dovídáme nové informace. Ne nadarmo se říká, že ve střevě je uloženo 70% vaší imunity! Jedno je jasné: pokud trpíte zácpou, nebo jakýmikoliv potížemi při zažívání, složení mikroorganismů ve vašich střevech nebude rozhodně ideální a lymfatický systém v okolí střeva je přetěžovaný... Zajistěte dostatek vlákniny ve stravě, dostatečně pijte, případně si udělejte měsíční kúru kvalitními probiotiky. Pokud toto nepomůže a zažívací potíže přetrvávají, svůj problém řešte určitě s kvalifikovaným odborníkem. Nevědomky si pozvolna zaděláváte na závažnější onemocnění, která se nemusí projevit hned.

 

2.  Doplňujte antioxidanty

 

Antioxidanty jsou látky, které se vyskytují přirozeně v rostlinách. Umí účinně likvidovat reaktivní molekuly, tzv. volné radikály, vznikající při běžných lidských činnostech, nejvíce ve stresu, při fyzické zátěži a také v průběhu nemoci. Pokud jich je nedostatek, volné radikály se nekontrolovaně množí a poškozují naše buňky a tkáně. V první fázi pociťujete únavu a máte horší soustředění. Pokud antioxidanty ani pak nedoplníte, vyústí to v nemoc. Mezi nejznámější antioxidanty řadíme vitamín C, který můžete použít ve vyšších dávkách i v prvních příznacích nemoci (pocení, bolest hlavy, bolest kloubů apod). Nejvíce antioxidantů najdeme v barevném ovoci a zelenině, z bylin například v rozmarýně nebo rakytníku. Nebojte se ale použít i funkční potraviny, jako jsou čaj matcha, acai, kustovnice čínská, lucuma apod. Je to takový kompromis mezi doplňky stravy a běžnou stravou a udělají vám medvědí službu. 

 

3. Dostatečně spěte

 

Dostatečný spánek je v boji s nemocemi prostě nevyhnutelný. Ve spánku regeneruje celé tělo, likvidují se volné radikály a tím, že nejíme, posiluje se i imunita střeva. Dospělý člověk by měl denně spát 7-9 hodin, přičemž jeho potřeba je poměrně individuální. Velmi důležitý je také spánek před půlnocí. Pokud se ráno budíte neodpočatí, pravděpodobně nespíte dost a svou imunitu nevědomky výrazně oslabujete. 

 

4. Dělejte si vývary

 

Ať už z kořenové zeleniny, nebo kvalitního masa či kostí, vývar je vždy sázka na jistotu. V zimních měsících, kdy nemáme ideální zdroj čerstvé zeleniny, která navíc ochlazuje, udělá vývar dobře nejen vaší imunitě, ale i trávení. Je výborným zdrojem důležitých minerálních látek, které v zimě moc potřebujeme. Pro maximální efekt nezapomeňte dát do vývaru cibuli a ke konci varu i česnek, jsou důležité pro zdraví jater a působí antibakteriálně. Nejlepší je vařit vývary na nižší teplotu a déle, například v tzv. "pomalém hrnci". Omezení množství v tomto případě žádné nemáte.

 

5. Pravidelně se hýbejte

 

Lidé, kteří se alespoň 2x týdně zajdou protáhnout na cvičení, trpí výrazně méně často běžnými infekcemi. Během aktivního pohybu efektivně prokysličíte plíce i celé tělo, posilujete srdečně-cévní systém, urychlíte odbourávání odpadních látek a i odplavíte škodlivý stres. Pokud nemáte čas na cílené cvičení, obyčejná chůze 20 minut denně vám udělá stejnou službu. 

 

 

Když už nemoc zvítězí

 

Pokud už viróza přeci jenom vyhrála, nesnažte se ji určitě přemoct Paralenem a ignorováním příznaků nemoci. Vězte, že se vyplatí na 2-3 dny lehnout do teplé postele s šálkem například zázvorového čaje a pořádně se vypotit. Léky na horečku a bolest jen odstraňují symptomy, neléčí! Vy pak nabydete dojmu, že je vše v pořádku a snadno se přetěžíte. Zvýšená teplota má také svůj význam. Urychlí vám metabolismus v době, kdy tělo musí zabojovat s infekcí a také znepříjemní životní podmínky pro mnoho bakterií. Pokud tedy teplota nepřesáhne 38,5 stupňů, nechte ji pracovat, byť to nemusí být pro mnoho z nás komfortní. Takové přecházení nemoci může vyústit v chronickou únavu, koloběh neustálých antibiotik (která přestanou za nějaký čas fungovat) a v další oslabení imunitního systému a brzy v další nemoc. 

 

Co dělat, když už je pozdě:

 

- zalézt ideálně do postele a vypotit se

- zvýšit příjem tekutin (čaje, vývary...)

- zvyšte příjem vitaminu C (krátkodobě až několik gramů denně v doplňku)

- vynechte jednoduché cukry 

- můžete mírně omezit příjem stravy (zde se řiďte pocitem)

- na bolest v krku je kromě cibule také výborná na plátky nakrájená čerstvá černá ředkev

- vyzkoušejte čaj nebo extrakt z echinacey (mírně zvyšuje terapeutickou teplotu a podpoří tvorbu bílých krvinek)

 

Please reload

Příspěvky

Lymfatický systém a zdraví střev

March 7, 2019

1/10
Please reload

Archív
Please reload

Sledujte mě
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

MGR. EVA PLACÁKOVÁ

Klinika integrativní medicíny

Matoušova 5, Praha 5

nutriční terapeut,

klinický naturopat

+420 776 067 037

info@pecujosebe.cz

© Pečuj o sebe 2016 All rights reserved

 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now